Wednesday, April 22, 2009

‘bola katok’, ‘bola tang’,’pek nusuk’ dan lain-lain



Petang tadi aku lepak sorang-sorang kat beranda rumah. Aku tengok kat luar, adik-adik aku tengah main dengan anak-anak jiran sebaya dengan diorang. Tiba-tiba aku teringat zaman childhood aku sama seperti diorang. Waktu petang camni ada saja benda yang nak main. Dulu aku darjah dua dan tiga sekolah petang. Balik je rumah bukak baju lempar beg turun pergi main. Aku bukan jenis perempuan yang layan sangat main masak-masak dan anak patung. Tempat main aku kat padang depan rumah aku. Dulu sebelum wujud rumah pok loh (pak cik aku) kat tempat tu adalah kawasan lapang. Kami main ’bola katok’, cara main dia sama macam rounders dan besbol. Biasa la orang kampung punyer bahasa. Pakai kayu untuk pukul bola dan letak selipar sebagai penanda.



Permainan lain kami main: ‘bola tang’, cara main macam bola monyet. Ada dua kumpulan, satu kumpulan duduk tengah kena elak bola dari kena badan, satu kumpulan lagi lempar bola kat orang yang duk kat tengah. ‘Bola tin’,dan susun selipar tu cara dia sama la. Dah rosakkan kena susun balik. Yang ni port biasa main adalah depan rumah joe. Biasanya nak start game kena pilih geng dulu. Aku suka duk kat geng yang kuat dan ada potensi nak menang. Ayat dulu-dulu biasa dengar katang ar sek mung
kuat la geng mu



Main lompat getah: beli gelang getah dalam 50 sen lepas tu ikat bagi panjang. Its look likes skipping. Ha, yang ni kebanyakkan pompuan yang main tapi kadang-kadang laki join sekali. Ada macam-macam stail lompat janji bagi lepas getah tu. Yang tinggi berlagak la boleh lepas tahap atas kepala. Game lain berasaskan getah: blue black di ambil dari lagu pe ntah lupa lirik dia. Lagu lain yang masih ingat

rumah terbakar pnggil bomba,
bomba datang berlumba-lumba.
A- Azie
B- budak
C- comey
azie budak comey

‘pek patung’, ‘pek nusuk’(sorok-sorok), ‘pek duduk’, ‘pek buaya’ dan pek-pek yang lain. Yang ni nama cam stail jer. Cara main: nak start kena pilih siapa yang kena jadi subjek utama. Biasanya kami letak kaki dan sorang akan kira nyanyi lagu ape ntah. (short memory lupa dah sikit nostalgia zaman kecik-kecik ) lepas tu yang last sekali keluar akan jadi subjek. Alah, macam main aci ligan. Siapa yang subjek tu sentuh (biasanya yang lari lambat) akan berpindah jadi subjek. Dalam banyak-banyak pek, aku paling tak suka main pek buaya kalau aku yang jadi subjek.jenuh aku nak tunggu sampai dorang turun dalam air (imagine je macam ada air, realitinya tak de pon air). Main pek nusuk pulak tempat nyorok yang jadi feveret biasanya kat atas pokok rambutan, celah semak, bawah dan belakang rumah dan ada juga masuk dalam rumah. Mentang-mentang main kat rumah dia, terus masuk dalam rumah.



Main congkak:guli kami ganti dengan buah dari pokok getah. Lubang dia buat sendiri pakai botol Clorox yang di potong ambil buntut dia je pastu paku atas papan. Main tudung botol: guna tudung botol kicap lima bijik ( salah guna penjodoh bilangan) lambung dan jentik. Mata akan di kira berdasarkan berapa banyak kali di lambung dan tak jatuh. Permainan ni jarang di mainkan sekarang.


Zaman aku dulu tak macam zaman kanak-kanak sekarang yang lebih suka layan game dalam computer dan ps2, ps3. Cyber cafe pon penuh dengan budak-budak layan game perang. Duit mak bapak bagi habis kat game. Aku syukur aku masih ingat kenangan aku masa kecil-kecil dulu. Tenkiu buat geng yang menceriakan childhood aku. Mungkin ada lagi game yang aku tak ceritakan dalam ni, yang ada ni semua yang biasa aku main dulu. Sekarang nak main malu la. Aku bukan lagi berumur 8 tahun, sekarang dah nak masuk 19 tahun la.

2 comments:

[z@ck] said...

akk suka men batu tujuh..
champion taman 2..
hahaha

hisham@pawana said...

haha..sume xbest..
baik maen kawen2..