Tuesday, July 21, 2009

Cita-cita saya nak jadi PETANI


Hari ni semua orang relek layan tido kat bilik sebab tak de kelas cuti israk mikraj. Aku?? Ada kelas biologi yang sepatutnya pada waktu malam. Sight. Seawal 6 pagi aku bangun nak pergi online kat café Kena cari bahan untuk discussion group Tamadun Islam dan Asia (kat UUM tak de streamyx zone macam kat kempah yang bila-bila masa je bangun tido terus online ngan ailio basi masih tersisa di pipi)



Dulu bila orang Tanya apa cita-cita kamu nazihah? Si nazihah pon jawab ah nak jadi doctor. Tapi selepas insiden aku nak pitam masa eksperimen biologi test blood group masa form 4 terus otomatik aku tukar cita-cita nak jadi petani. Tambah-tambah bila mantan PM, Pak Lah cakap PERTANIAN ADALAH PERNIGAGAAN. Perghhh giler ah time tu ada orang kutuk aku macam bangsat je aku rasa nak sekeh je budak tu kata apa kes aku cita-cita jadi petani. Belajar kat MRSM masuk matrik jurusan sains fizik melencong jauh nak jadi petani. Jadi engineer ah baru stailo.

Actually bukan budak tu je terkejut ngan statement aku nak jadi petani. Puan dan encik Shahrim, family aku, orang kampong dan sahabat handai pon will stare at me seems like not believe with my statement macam cobaan berani mati. T_T sebenarnya bukan lepas matrik je aku letak pilihan 1 sampai 5 jurusan berkaitan pertanian untuk UPU. UPU lepasan SPM pon aku taruk first choice pertanian dan aku dapat offer buat diploma pertanian kat UPM Bintulu. Tapi aku tak pergi sebab jauh woh. So, puan shahrim cakap pergi je Kempah nanti lepas matrik isi lain.

Alhamdulillah aku dapat jugak pertanian kat UUM plus UUM is the best U for management. Oppsss bukan kos pertanian. Kos perniagaan tani benefit dua dua macam Pak Lah cakap PERTANIAAN ADALAH PERNIAGAAN. Doaakan aku dan rakan-rakan agri business wil be a superb usahawan pertanian in the future.

agri bussiness sem 1 uum

5 comments:

Puan Ninie said...

petani pun bleh kaya raya sayang...;)

pekerjaan apa saja janji halal dan mulia dik....


semoga berjaya dpt apa yg di impikan..;)

[z@ck] said...

nice cardi..
nk satu.. =)

shazika said...

sis zafirah:
beli kat ekspo je


miz nini:
tenkiu..i wanna be a farmer hehehe

Yang Benar, Kakak Perkara Rawak said...

pertanian sekarang market luas,dah tak bolehlah nak pandang sebelah mata,may be in the next 10 years,sebut je petani orang akan impress gila macam bila kita sebut "MANAGER PETRONAS".Siapa tahukan? :)

Anonymous said...

petani moden la..glamer pe??!!!=)