Wednesday, November 3, 2010

Nasi bujang


Sementara nak tunggu poket penuh balik kan, benda yang aku makan tiap-tiap hari adalah nasi bujang. Aku mula kenal nasi bujang ni masa aku kat matrik. Budak-budak laki kelas aku selalu duk cerita dorang makan nasi murah je nama 'nasi bujang'. Masa dorang duk explain tentang nasi bujang tu aku cuma kenal nama je la. Rupa bentuk dan rasa aku tak tahu camne.



Bila aku ke kulim keluar makan ngan kawan-kawan dorang pesan nasi bujang atau di panggil nasi ekonomi. Aku pon join sekali. Masa tu la aku tahu rupa sebanar nasi bujang. Oh, patut la orang bujang je yang akan makan nasi bujang ni. Menu dia nasi putih, telur dadar, timun, sup kosong dan sambal belacan. Harga RM2 je tapi ada jugak yang charge RM3.



Kalau tiba hujung bulan bila poket sempit duit pon sempit, aku malantak lah nasi bujang ngan rakan seangkatan pelantak setia nasi bujang. Kami akan bungkus nasi bunjang bawak balik bilik sebab kalau makan kat kedai kena la beli air tambah pulak lagi RM1. Jadi, makan kat bilik buat air sendiri jer.



Nak tambah sedap makan nasi bujang ni kena ada budu. Peerrgghhhh!!! Memang masyuk. Budu cap ketereh di datangkan khas dari Kelantan. Member aku yang sponsor. Daripada kau melantak megi baik makan nasi. kenyang la jugak. Perut orang melayu, mana boleh tak makan nasi 1 hari kan. Cuma RM2 sahaja. Hehehehe


18 comments:

N U R U L said...

kalau kat tempat nurul pulak ade satu nama nasi tu nasi budi. ade nasi putih, telur dadar, sup kosong dengan sos tomati. hehe :) lebih kuranglah dgn nasi bujang tuh. ;)

Lea Isnawi said...

budu...sedapnya...

shazika said...

nurul: o, ada jugak eh adik beradik nasi bujang nih..

lea: mmg terbaik wok

gnesop.com said...

budu? lama x makan..
best nyer..kalau makan dgn ikan singgang :)

aTiKa aTeRkaH said...

hahaha..memang terbaik la jimat!

shazika said...

gnesop.com: ikan singgang? wohaaa lama tak makan ikan singgang..best sgt

atika: hahahaha..

Nur Areefah said...

lunch makan nasi putih + telur + kicap sudah..rm1.50

xD

shazika said...

nur areefah: tapi sini nasi RM1 telur RM1..total dh RM2 huhu

sherah said...

ehhh kalau ai pangiil nasi koboi hehe :)

Hanis Azla said...

baguslah u all.. pandai berjimat cermat.. takpe, bersusah2 dulu.. nnt dh kerja boleh makan apa yg kita suka.. Salam kenal dari akak juga.

khairolghani said...

ooo..ada nama ke..dulu masa zaman U pakai order je..memang boleh dikatakan faveret juga la..lagi 1 nasi dengan telur rebus,kuah kicap..

p/s:salam singgah

En iLHAM said...

kagum2
nasi bujang ni pun memang jadik kegemaran aku gak beli sem dah nak abes n poket pun ringan jer. haha

nabilah_2908 said...

betul la...time study dulu...

suka juga makan nasi bujang ni...sedap juga....nak2 bila ada sambal belacan...best jer..

ada juga nasi..telur..boleh pilih kuah kosong...kuah kari ke...kuah asam ke.. ;)

haih..rindunya zmn study dulu.. :)

jom ke APA KATA HATI pulak,
SALAH NOMBOR

Asmi Asmidar said...

perghh. .
sedap tue mkn budu. .
kami at skola pun mkn nasi , budu ngn telur dadar . .huh ..
leleh. .

Aduka said...

time kje kat kuala trngganu thn lepas, nasi bujang mmg menu wajib utk dinner..
telur dadar, kicap, bawang + lada.. ckup.. hahaha..

amie said...

kat sini jugak 2ringgit.. :)

mizzura said...

saya tak pandai makan budu...dulu waktu belajar setiap petang makcik tu akan goreng nasi...1 polysterin tu penuh ke sikit ke tetap harga seringgit..selalu rebut cepat untuk wat makan malam..

Qib said...

samer la. semenjak x da duit ni T_T