Sunday, May 22, 2011

Salah ke budak MRSM jadi cikgu?


Hari tu semasa dalam bas perjalanan nak balik maktab aku duduk seat tepi sorang brader Indian dan gayanya seperti seorang yang berpelajaran belajar undang-undang. Dah setengah perjalanan aku tidur je bila aku bangun brader tu tanya aku belajar ke kerja? Dulu belajar kat mana? SPM dapat berapa? Sekarang belajar kat mana? blablablabla Dalam mamai mamai aku pon jawab lah ngan jujurnya aku ni  belajar lagi budak maktab dulu SPM dapat ....


Pastu dalam sembang-sembang tu dia pon kata, 


biasanya budak MRSM ni pandai, sepatutnya awak kena sambung masuk U tak pon belajar kat oversea. Ruginya awak daripada peringkat yang tinggi awak dah sama level ngan pelajar-pelajar sekolah biasa. mmmmm (aku speechless).


Sentap jugak lah aku macam perlekeh aku je brader ni. Taulah dia buat master dan aku tak tahu siapa dia tapi terima kasih pada nasihat yang diberi. Dia nasihat aku supaya pulun lagi belajar sebab aku kena naikkan balik standard aku. Memanglah dulu kat sekolah aku bukan pandai sangat pon CGPA masa belajar dulu harap lepas 3 pointer jek. Tak penah pon nak dapat 3.5 ke atas. -_-" 


Tapikan...... Bila aku survey dan contact balik ngan kawan-kawan sekolah dulu. RAMAI GILER KOT AMBIL EDUCATION! Budak maktab saje dah lebih 20 orang.


So, tak semestinya kau budak MRSM kau kena masuk U kau kena belajar kat oversea ku kena study engineering kau kena study medic. Tak semestinya okey. Kerajaan dan mak bapak bukannya kaya sangat nak hantar anak-anak belajar kat luar negara. Jadi, nasihat-nasihat yang dia bagi tu aku tapis dan terima apa yang aku boleh terima jerlah Hahahaha. Aku harap cikgu-cikgu sekolah aku masih bangga ada pelajar-pelajar dia jadi cikgu walaupun aku bukan dapat belajar kat oversea dan tak habis pon belajar kat universiti. 


16 comments:

Firdaus said...

HAHA. kte MRSM jgk dulu.. :) past is past. nothing la. present yang penting.. kan ?

Unknown said...

setuju!!! as an ex-sbp student, rmi yg dtg ckp kt bella cani " ko bdk sbp mmg koman (low standard) la takat msuk mktb je. ak yg skolh harian ni lain la". oh siyes rse beb=ngang. nk bt cm mane dh rzeki kita stakat ni je kan?

chill ok. janji kita bahagia ngn apa yg kita buat (:

Anyez Nasri ツ said...

tahap pem-belajaran se-seorng tu tk me-lambangkn ke-pndaian be-fikir .

shazika said...

FFILAMNF: that's right! life must be go on

bella: sy pon kdg2 rasa mcm tu jgk. tp tabahkan hati. berkhidmat untuk negara. hahahahaha :)

Anonymous said...

asal x boleh plak.....

ishh kolot pnye mentaliti ah....

cool azie wehhhh...

Just a common stranger said...

isy3..
mcm2 jenis pemikiran org ye..
ak rasa mrsm ke sbp ke sekolah harian ke sama jek kot...
tmpt belajar jugak, just platform utk amek spm jek..

Anonymous said...

haa ni lagi satu kes sensitip.. bia la kite ni budak mrsm na jadi ckgu pun.
abes kalau sume budak mrsm yg dorg pndang tinggi ni kene belajar jdi pandai.. habes takan cikgu2 zaman nanti tu kene budak2 yg selalu buat problem... ta ke naya.. adesss la...

Senorita Nadira said...

lol !!
dulu aku cite2 nak keje kat hotel je
jadi kuli angkat beg org ke, housekeeper ke.. sbb aku rse keje kat hotel or resort sgt bestt !!
* skang ni aku tak bahagia dgn ape yg aku buwat. blaja pon tak enjoy sgt grgrggrg!!
moral of the story, jgn gatai2 blaja engineering kalo dah rase diri tu tak mampu !!! :(

nada hanis said...

langsung tak salah ! saya pun budak MRSM jugak. jadi cikgu jugak. hehe.

jadi cikgu pun bukan mudahh. sapa kata jadi cikgu tu senang..mai sini saya nak tibai.

belajar di mrsm, tak semestinya keluar2 jadi saintis. keluar jadi manusia. kalau keluar mrsm, jadi artis, yang tu la kita kena pertikaikan. tapi ada ja artis yang educated.

ana raffali pun ex mrsm jugak. jadi artis serta pelajar tesl. lain orang lain pandangan.

accept difference. :)

hanumHae said...

LOL! sempitnya pemikiran org tu. saya ex-mrsm juga. rezeki masing2 lain. if lepas mrsm kalau dpt p oversea pun pas habis blajar lum tentu bole keja bagus2 standard. dan tak semestinya yg kerja tak bagus tu tak pandai. jdi cikgu SALAH ke? cikgu sgt mulia ok. agaknya brader tu lupa kot org yg mengajar dia dlu tu cikgu. kita jgn pandang rendah kat org lain dr segi pekerjaan seseorang tu. org yg buat master lum tentu bijak. :)

*sy bukan cikgu. sy teringin nk jd cikgu tp tak berpeluang..

enyheartsdiamond said...

betul lah! persetankan kata2 org! :D

ikaibrahim.. said...

ish2..apelah brader tuh.mesti kes die xlepas na stdy kt ipg..
ntah2 brader tu bdk private U..cehh..lagi cm hampehh..ingat senang na msuk ipg ni..urm

hafizuddinhanizafuddin said...

aku ex-sbp..mas0k maktab..dy engat sume dak2 mrsm,,sbp 2 sume pandai2 sgt ke!!!jd cikgu ni bagus pe..cikgu ni gak la yg jdkan yenna 2 pandai taw!ishhh...

shukriresedi said...

mungkin brother tu ingat requirement utk masuk IPG ni mcm zaman dlu2..dlu yg masuk maktab perguruan ni kebanyakanye yg x layak masuk U after SPM.Tp skrang tak lg..yg masuk IPG kebanyakan yg cemerlang dlm SPM..produk mrsm,sbp dan skolah biase..

Anonymous said...

aku tak heran da sekarang ni kat dak mrsm dengan sbp ni..ramai yg aku jumpe bukan nya pandai sangat seperti yg digembar gembur tu..tp kekadang aku rasa mrsm sbp patut selai blk pemilihan pelajar masuk sana..ni setakat pas sekolah yg hebat tp masuk kursus tahap biasa2 jer kat universiti aper clas..kat tempat aku UM ni ramai gler dak mrsm dan adala gak dak sbp yg masuk wat diploma jururawat..mmg malu gak aku sebagai ex mrsm yg adik2 ex mrsm lain jadi aper jer..most of them bukannya tak pandai tp terdesak nak kursus jaminan kerja sampai sanggup masuk kursus yg mmg aku masa masuk mrsm dulu mmg tak terlintas jadi misi..kalo setakat jadi misi baik masuk sekolah biasa..jadi cikgu ok lagi drp jadi nurse jer..ex mrsm dulu bg aku mmg bijak2 tp sekarang aku rasa tak lg..anak aku aku tak harap sangat dia masuk mrsm..masuk smka lagi baik aku rasa kalo kebanyakan keluarannya setakat tahap biasa2 jer..

alime said...

dari pandangan aku lak dak mrsm mmg ramai yg loser..tgok setakat jadi cikgu even worst jadi nurse..betol la anon tu cakap..kalo korang rasa korang leh jadi takat ni jer..baik la beri peluang kat dak lain yg lebih berpotensi utk jadi golongan profesional seperti engineer ke, medical doktor ker, ahli farmasi ke, saintis ke..masuk sekolah harian jela kalo korang ni mmg loser..dak sbp pun ada gak tp sbp jenis bodoh cam sbpi dan sbp baru2 ni mmg amek student yg loser..nasib baik aku ex sbp elit dan yg lama..malu woo masuk residential skool tp kerja yg dak dr sekolah harian kampung hulu pun ada yg kerja camtu.loser