Monday, November 28, 2011

Lauk yang aku tau masak dan resipinya

Salam semua. Memang lama lah kan aku tak on9. Bila nak on9 jek tenet wat teruk plak tambah-tambah lagi cuaca kat kampung aku ni sedang hujan. Bodben plak nak sampai limit dah. Sorylah sape yang singgah blog aku tapi still ngan entry yang sama. Ada benda nak citer tapi tulah masalahnya.

Sekarang ni sebab aku sorang je yang ada kat umah yang tau masak (adik aku yang lagi tau masak pergi asrama sebab exam STPM, mak ayah aku kerja) jadi aku yang kena masak. Sedap tak sedap orang-orang yang masih tiggal di rumah ni kena makan jugak. Banyak komplein kelaparan la kau. Terutama adik aku yang muntah tu. (Rujuk entry sebelum ni).

Lauk yang aku tau masak adalah....... (drumroll)

Tadaaaaa....! Ikan singgang...!

Kalau yang duk blah pantai timur tau lah lauk ni. Makan time nasi tengah panas pastu ada ikan goreng siap ngan budu lagi memang perghhhh!! Tak yah tengok lauk lain dah. Laju je aku makan. Nak masak pon senang. Nak aku gitau cara-caranya ke? Ok fine. Aku gitau...

1. Isi air dalam periuk ikut suka lah nak letak banyak mana jangan melimpah sudah.
2. Masukkan kunyit hidup, lengkuas, bawang putih, asam keping dan sedikit garam.
3. Bila air dah menggelegak baru masukkan ikan (ikan aya: Ntah la kat tempat lain panggil ikan ni apa)

Senang giler kan lauk ni. Aku yang tak reti sangat masak pon jadi terer siap boleh tunjuk resepi dan cara lagi kat kamu.. So, selamat mencuba resipi ikan singgang aku...

8 comments:

Aesya Zealous said...

pandai die masak..>.<

[z@ck] said...

HAHAHA..memang senang pun masak singgang ni.tak gaduh pening kepala nak fikir blend ke apa ke.campak ja semua! =P

Anonymous said...

tak refer buku resipi, bole masak tak? haha :)

sugar2 kapas strawberry said...

kalau kt kelantan tak letak kunyit.letak lengkuas je.

ellieandcarl'sstories said...

mak aku ckp ikn singgang plg sng. nnt mak aku balik aku nk blja gk la

UMIE ADAM said...

memang layan kalau masak ikan singgang.. best... kalau tmpat lain panggil Ikan Tongkol :)

sukeri said...

Best gile singgang! makan pulak dgn budu..meleleh air liur..kalau nak sedap lg letak kacang bendi.

Ikan aya = ikan tongkol

Senorita Nadira said...

ika aya-ikan tongkol