Tuesday, November 1, 2011

Lelaki tua itu

Semasa aku dalam bas menunggu bas bertolak ke Kuala Lumpur, aku terpandang seorang lelaki tua kelihatan macam orang kurang betul. Aku tak bermaksud pon nak kata dia gila. Aku tengok dia terbongkok-bongkok sambil memegang satu beg plastik berwarna hijau. Lama aku perhatikan pakcik tu...


Aku ingat nak ambil gambar pakcik tu tapi memandangkan bas tak bergerak lagi karang kalu dia ternampak tak pasal-pasal dia naik bas mari bergambar ngan aku. Camwhore.


Aku perhatikan lagi. Dia mengutip sampah yang ada kat perhentian bas satu demi satu pastu masukkan dalam beg plastik tadi. Orang tua, muda, lelaki perempuan hanya memerhatikan saja. Macam aku, tengok je tau bukannya nak nolong. Apabila lelaki tua tu dekat ngan mereka, mereka bergerak menjauhi lelaki tua itu. 


Tapi lelaki tua tu terus mengutip sampah tak pedulikan mereka.....


Bagus lah pakcik ni. Boleh ajak join masuk kelab ekolestari maktab aku. Aku nama jer ahli kelab ekolestari padahal eko pon tatau ke mana.


Dulu masa aku zaman sekolah dulu, sementara nak tunggu bas kat stesen bas Kulim, ada jugak sorang lelaki tua yang suka mengutip macam lelaki tua tadi. Tapi yang ni kutip straw jek. Dia sambungkan straw-straw tu sampai jadi panjang. Ada orang citer kalau kau pijak straw panjang yang dia cantum tu nanti dia kejar kau.


Moral of the story: tak semestinya orang yang kelihatan tak siuman tu tak berguna. Ada jugak manfaatnya pada masyrakat dan alam sekitar. 

2 comments:

NinaAz said...

don't judge a book by it's cover..kan..hehe

sukeri said...

alhamdulillah.Sedangkn lalat yg pengotor tu Allah cipta ade fungsinya,inikn manusia.even dia gila