Saturday, December 17, 2011

Kuat berimaginasi betul budak-budak ni

Semasa kenduri tahlil family aku ada berkumpul beramai-ramai dan dalam family aku ramai sangat anak-anak buah yang masih kecil. Salah seorangnya adalah anak kepada sepupu aku nama dia Atie. Semasa makcik-makcik aku sedang rancak bersembang aku terpandanglah Atie duk katas kerusi mulut membebel sorang-sorang. Oh! Dia bercakap sendirian sambil menilik jari sendiri. Untung aku dah belajar ngan Encik Chin. Kanak-kanak umur macam Atie memang kuat berimaginasi dan dipanggil sebagai main sendiri. Dulu masa aku kecik-kecik aku selalu jugak main sorang-sorang cakap sorang-sorang. Ambil botol bedak, botol minyak gamat imagine yang tu orang.

Dan aku mudah terpengaruh ngan rancangan tv. Bila mak aku marah aku main masak-masak bawah garaj kereta dia sebab penuh barang memasak aku nak parking kereta dia pon susah aku terus rasa nak ada doremon dalam hidup. Boleh dia keluarkan pintu suka hati so aku boleh buka pintu terus gi tempat lain. Tak yah dengar mak marah-marah. Atau bila aku bosan terasa nak gi umah kawan-kawan sekelas yang duk jauh-jauh aku rasa nak punya awan terbang macam Goku dragon ball boleh terus bawak aku ke rumah kawan-kawan. Atau bila aku gaduh kat surau semasa mengaji quran aku rasa diri aku macam power rangers kaler pink lawan-lawan sampai aku menang. Padahal balik umah nangis ngadu kat mak ayah last last aku yang kena marah balik sebab gi ngaji bergaduh. Nyesal aku ngadu. Atau menyanyi atas carpet bulat kat tengah ruang tamu macam penyanyi yang nyanyi dalam sinaran passport kegemilangan (kalau kamu masih ingat lagi program tv ni).

Kadang-kadang aku tak suka bila ada rancangan tv yang boleh membuatkan budak-budak berimaginasi melebih macam ada tongkat sakti atau dewi yang dapat tolong dalam kesusahan. Aku takut nanti benda-benda macam tu boleh mnegundang kepada syirik. Asyik-asyik nak minta pertolongan dari dewi atau kesaktian yang ada. Contohnya macam cerita-cerita indon yang tv3 tayang pada pukul 3.30 petang. Kalau boleh tayang cerita benar jangan dongeng pakai sakti-sakti. Kurang bagus untuk perkembangan minda kanak-kanak. Takut nanti mereka pikir ada dewi yang dapat tolong mereka padahal sepatutnya kita kena minta pertolongan dari Allah. Jadi, awasilah anak-anak adik-adik dan kanak-kanak apa yang mereka perhatikan.

1 comment:

Admin said...

Nak berimaginasi jadi sailormoon
bolehhh?? hehehe~