Tuesday, December 27, 2011

Revolusi tudung


Alhamdulillah sekarang sudah ramai wanita yang bertudung. Yang dahulunya tidak bertudung dah makin ramai. Malah kanak-kanak kecil pon nampak comey bila bertudung. Kalau dahulu mak-mak akan ikat rambut anak-anak ngan perlbagai fesyen ada ikat satu, ikat tocang, jalin lipan, ala rasta dan macam-macam gaya ikatan. Tapi sekarang mak-mak dah beli tudung ekspress untuk anak-anak. Tak perlu susah-susah nak betulkan tudung anak yang herot. Sekarang ada tudung yang betul-betul muat ngan muka dan ‘ada muncung’.

Semasa aku ke sekolah hari tu, aku ase teruja tengok budak-budak tahun 1 semuaaaaa pakai tudung ke sekolah. Comey-comey semuanya pakai tudung kaler putih walaupon ada nampak kesan kotoran di tudung biasalah budak-budak beli keropok lekor kat kantin tangan ada cili kesat kat tudung. Syabas mak-mak yang bagi anak-anak pakai tudung ke sekolah!.

Remaja-remaja perempuan sekarang pula ngan fesyen tudung yang pelbagai gaya. Ala hana tajima, maria elena, fatin suhana, ala yuna, ala Dian dan macam-macam lagi lah. Selendang sekarang pon tak perlukan penjagaan yang cerewet. Tak payah iron, tak payah nak betulkan ‘muncung’, tak perlu risau kalau herot bila angin bertiup, dan tak perlu nak tiup-tiup hembus-hembus angin ke atas (zaman sekolah dulu berdiri depan cermin ngan kawan-kawan pakat berlawan tiup tudung nak bagi muncung).

Aku suka dengan revolusi tudung sekarang berbanding pakai tudung bawal dulu-dulu. Tak perlu nak iron kalau rasa dah lewat ke kelas. Aku tak abaikan tudung bawal sebab kalau ke kelas aku lebih selesa berbaju kurung dengan tudung bawal sebab tudung bawal ni ada kaler yang boleh kita matching-kan ngan baju kurung kita. Ehem… tupon kalau aku tak terlewat ke kelas aku pakai bawal kalau lewat aku sambar je tudung syiria.

Mungkin dulu-dulu orang tak ramai minat bertudung sebab renyah/cerewet. Tapi sekarang kan banyak pilihan fesyen tudung dan gaya. Jadi, apa salahnya kalau anda bertudungkan wanita-wanita sekalian. Kamu try and error lah. Kalau rasa muka tak sesuai pakai shawl lilit-lilit try pakai tudung ala ariani kalau tak sesuai jugak pakai tudung Syria kalau tak jugak pakai tudung ekspress kalau tak sesuai jugak pakai tudung bawal. Lain orang lain gaya kan. Yang penting kita cuba daripada tak bertudung langsung. u can do it girls and ladies!

3 comments:

sjaa64 said...

comeynyerr adik2 tuh :)

dalisha said...

yup... betul2.. sekarang tudung express dah banyak.. senang dan mudah..

Senorita Nadira said...

comamnya anok2 murid mu ziey!!
aku pon suka revolusi tudung ni. tp skang cam over plak huhu