Sunday, January 15, 2012

Pencemaran bunyi yang menyebabkan aku menjadi separuh gila


Aku masih tinggal di hostel walaupon ramai kawan-kawan aku dah keluar tinggal di rumah sewa. Tahun lepas aku ada cerita aku kena pindah blok asrama dan asrama yang aku tinggal sekarang betul-betul tepi jalan raya. Nama je BLOK AMAN tapi kau takkan aman duk sini sebab setiap masa akan ada bunyi kenderaan yang lalu-lalang kat tepi blok.

Gambar diambil dari tingkap bilik aku. Jalan tak berapa nak sesak sebab hujung minggu.


Minggu pertama aku tinggal kat blok ni aku stress giler rasa nak hantuk kepala kat dinding ala-ala brutal gitu. Mana tak nya setiap masa ada je kenderaan lalu. Pastu maktab aku ni dekat ngan douwntown. Setiap malam hujung minggu pasti penuh kereta parking tepi jalan dan menjadikan jalan sesak giler.


Tambah pulak bunyi motorsikal ekzos bising macam 125 RXZ Kawasaki Ninja dan sama waktu dengannya. Memang kau sorang je la kan ada motor bingit macam tu. Kau belom dengar lagi bunyik ekzos moto Yamaha Sukan aku (Yamaha Sport). Satu kampung boleh dengar.


Dan maktab aku jugak berdekatan dengan Hospital UKM. Setiap hari ambulans akan lalu dengan bunyi siren yang kuat. Pernah jugak aku perhatikan siren je bunyi kuat kadang-kadang tak laju pon driver ambulans bawak. Mungkin tak kritikal sangat kot.


Dan sekarang HUKM sedang dalam proses tambah bangunan dan ada kerja pembinaan kat tepi hostel aku. Bunyi jentera wat keje mencabar kesabaran aku.


Jadi sekarang tidur aku seakan terganggu. Dah tak dapat tidur petang sangat dah seperti dulu-dulu. walaupon sekarang dab terasa lali dengan bunyi-bunyi tu semua tapi bila tiba datang bulan aku rasa stress giler sebab aku perlukan rehat. Orang tak senggugut tak kan faham tekanan yang dihadapi oleh seorang yang sedang senggugut.

TOLONG DIAM BOLEH TAK!


6 comments:

Unknown said...

kalau kt IPBA kan, Hospital Pantai adalah penyumbang kepada pencemaran bunyi terbesar. dalam pukul 10 p.m, diorg akan pasang lagu ape enth. everyday mcm tu. belum lg bunyi bising construction site kat depan hospital tu

Yee Nunaka said...

oh..
bersabar lah yer..
=)

Honey Bhulat said...

ouh kesian jadi mangsa pencemaan bunyi :)

Fatin Aliyya said...

sabau azie sabau.besalah tue.nk wat cemana kan.cara terbaik dgr ja mp3 ka psng volume paling kuat dlm kelasnya.hehe.

A retarded kitty said...

pakai headphone

Unknown said...

amboi ! bukan maen betol die .... sume gmbr die upload wooo ... hehhehee