Wednesday, May 16, 2012

Semua orang adalah cikgu. Selamat Hari Guru untuk semua


Petang ni aku ada exam. Tapi masih sempat terpacak depan lappy nak jugak update cepat-cepat. Semalam, sedang cari nota kat tenet sambil-sambil tu online facebook. Mana tau last-last minit macam ni tiba-tiba ada orang nak kasi soalan spot Politik. Tiba-tiba.....



Terharu aku punyer kawan sebegini. Aku ni lagi 2 tahun lagi nak kena study untuk jadi guru. Tapi dalam jadi trainee ni pon dah ada orang ucap selamat hari guru. 


Terus bersemangat sambil tersengguk-sengguk study. Aku ni tengah minggu exam untuk nilai ilmu aku untuk jadi guru. Pastu tadi tengah-tengah bukak blog nak update citer pasal cikgu tiba-tiba henfon cikai aku berbunyi.


1 massage received
bukak inbox

Oh. 1 mesej dari mama (makcik aku).


"SELAMAT HARI GURU "


Ni buat aku lagi berkaliber (ceceh ayat hyperbola) untuk tuntut ilmu perguruan ni. Tak pe slow-slow ubah penampilan bagi ada gaya cakap macam cikgu, jalan macam cikgu, pakaian macam cikgu (tak semestinya kena pakai name tag 24/7) dan lain-lain lagi. Aura guru tu mesti ada. Macamana? Tu yang nak kena belajar tu.


Papepon pertama sekali aku nak ucap selamat hari guru kat mak ayah aku sebab mereka orang pertama yang didik aku. bagi aku semua orang adalah cikgu. Apa maksud cikgu? Orang yang menyampaikan ilmu kan. So, kamu pun  mesti pernah kan menyampaikan ilmu walau sepotong ayat. Jadi, aku ucapkan ...


SELAMAT HARI GURU...!!


untuk kamu semua tak kisahlah kau ni tak keje ke, menganggur ke, student engineering ke, mat rempit ke kakak kaunter pertanyaan ke penjual beger ke atau sesiapa jerlah status kamu. Oh! Aku tau. Kamu adalah pembaca blog aku. Itu yang pasti. terima kasih.


7 comments:

akue said...

slmat hari guru... dah jdi guru jgak pun tu.... smoga dipermudahkan utk paper yg lum exam lgi...yg dah tu...smoga pmeriksa dilembutkan hati bgi markah tggi2....hehe

Rin Saharina said...

happy teacher's day dear :D

tiefazatie said...

nak wish gak..slmt hari guru!hee

shazika said...

terima kasih semua :) hehehhe.. selamat hari guru juga kepada korg

sesumpahmerah said...

saper nak jadi anak murid...eeemmm

haney said...

happy teachers day :)

Senorita Nadira said...

selamat hari bakal guru lah aku ucap ke mum hihi:)).
jd cikgu jgn bekem2 sgt deh