Thursday, December 13, 2012

Ruby: Episod turun 10 kilo


Assalamualaikum semua..baiklah sekarang kita sambung cerita si Ruby.

Recap balik citer yang lepas: Dulu berat badan Ruby 62kg dan dia telah mencuba cara untuk lose weight dengan pergi joging dan memang rutin harian dia hanya makan sekali sehari jer. Tapi doktor check, dia dalam kategori obes. Kenapa yek??

Sebab cara pemakanan dia tu tak betul rupanya.

Memang dia sejak dari dulu makan nasi atau mi sekali sehari jer. Tapi.... dia skip sarapan.
Dalam diet pemakanan, sarapan adalah perkara yang sangaaattttt penting.
Itu adalah permulaan hari kita.
Rasulullah pon ada pesan, bangun tidur minum air kosong dulu pastu makan makanan yang tinggi nutrisi tapi rendah kalori seperti kurma, serat seperti roti dan oat, serta buah-buahan. Badan kita memerlukan 114 nutrisi. Alhamdulillah dalam shake Herbalife dah ada 55 nutrisi. Dah cover hampir separuh nutrisi yang diperlukan oleh badan kita. Yang selebihnya kita ambil lah melalui makanan yang lain. Wow!
So, ini adalah gambar-gambar ruby yang dulu.

Look at the girl with all orange attire. Pucat kan muka dia. Sebab dia ada low blood pressure. Dulu kaler bibir dia sama kaler ngan kulit. 

Orang kata dia tak lah besar sangat. tapi kami boleh menyorok belakang dia. Hehehehe.. Kelakor bila ushar balik gambar-gambar ngan classmate aku. 

Pada bulan pertama dia serius consume ngan herbalife, kira-kira dalam 4 minggu bila dia timbang berat dia tak turun pon. -_-" Tapi dia sendiri notice bahagian paha dia dah mengecil. Opkos lah dia tahu body dia dah mengecil sebab itu kan body dia. 

Kebanyakkan orang akan give up bila bulan pertama timbang berat tak turun turun (bagi yang lose weight) dan tak naik (bagi yang gain weight).

Padahal waktu tu badan kita sedang mengenal nutrisi yang baru dia jumpa ni. Tengah nak kamcing laaaa senang citer. Kita kalo kenal orang baru pon bukan terus boleh masuk satu geng kan. So, bersabar dan kenal antara 1 sama lain dulu. 

So, Ruby tak give up. Dia teruskan hingga minggu ke 5. Pada minggu tu gedebuk TURUN 5 kilo. alhamdulillah. Nasib baik dia tak give up pada 4 minggu pertama tu. 

Sekarang total lose dia dah 10 kilogram..!!! 

Aku, kak kirah dan Ruby. Semasa dinner ZeroToHero pertama aku dan Ruby join.

Jubah yang aku pakai dalam gambar ni adalah jubah baru Ruby. Aku pon try pakai. Eh, muat muat ngan aku dah baju si ruby ni. Masa aku pakai tu tak delah menggelebeh dah sebab dulu badan dia saiz L. Aku ni pulak saiz S.

Ni testimoni Ruby. Alhamdulillah kesihatan makin bertambah baik.

Asyik gambar aku ngan dia jer kan. So, aku tayang gambar dia sorang-sorang pulok.

pi es: Done! Akhirnyer settle citer pasal Ruby. Apa yang aku kongsi ni adalah ceriter benar dari kawan aku sendiri. Gambar-gambar yang aku tayang kat sini pon adalah dari pilihan dia sendiri. Semoga dapat memberi inspirasi kepada ramai orang yang mahu turunkan berat badan dengan cara sihat. 

Aku jurulatih kesihatan sedia bantu kamu untuk lose weight secara sihat seperti kawan saya. FAQ 013-9454928 azie :)