Sunday, January 20, 2013

Bahana pulun lari dan cara elak kekejangan otot selepas lari


Semalam maktab aku mengadakan acara larian 7km yang WAJIB disertai oleh semua pelajar semester 5 dan DPLI. Nak tak nak kena la lari jugak melainkan kalo ko ada surat doktor yang ko tu tak leh sertai. Aku bangun awal pagi sebab nak minum shake dulu dan tak dilupakan pakai knee guard supaya lutut tak gerak melebih lebih dan prevent ligament jadi lagi worst.

Sebelum start lari tu aku dah plan siap-siap. 
-Aku tak mau jadi orang last sampai. 
-Kalo tak mampu jangan paksa diri. Karang kaki injured aku jugak yang merana.

Jadi strategi aku adalah pulun dulu lari awal-awal antara orang yang terawal. Dah agak-agak ramai lagi orang kat belakang baru stop. Stop tu jangan mendadak. Kena slow-slow. Pastu sambung balik start dengan jalan langkah besar kemudian lari. 

Alhamdulillah aku dapat no 23. Yang dapat medal no 1 hingga 15 jer. Lawa sangat medal dorang dapat. Setakat aku duk maktab ni aku tak pernah dapat medal lagi. Rindu nak dapat medal macam dulu-dulu. (T____T)~ Kalo tak sayang kaki insha allah aku pulun lebih.

So, sepeti kebiasaannya setiap kali lepas lari benda yang paling aku takut adalah MUSCLE CRAMP. Balik jer hostel terus bukak google camne tak mau bagi jadi muscle cramp dan tanya kawan kat FB.


Ni jawapan-jawapan yang agak releven yang kawan-kawan berikan:
1. Cooling down
2. Sapu minyak panas
3. Minum shake
4. Minum air banyak-banyak
5. Warming up and cooling down
6. jangan duduk keep walking.
7. Mandi-tido-rest-solat-tido lagi

Semua yang dorang suggest aku buat. Sebab aku memang trauma sejak zaman sekolah lagi sejak di MRSM lagi tiap-tiap kali lepas lari mesti muscle cramp. Pernah aku nak gi kelas kaki aku cramp giler. Nak kena panjat tangga lagi. Nasib baik ada Moknik dan Cikwe papah aku naik turun tangga. 

Oh! ni kisah aku yang pernah kena muscle cramp. Tapi kat belog aku lagi satu.

Kesimpulannya: kalo dah tahu nak kena wajib lari 7km tu praktis la dari awal. Bukan setakat nak menang jer tapi untuk elak injured lepas berlari jugak. 

No comments: