Monday, March 25, 2013

Hobi


Lama tak sebut perkataan hobi. Selalunya kalo orang tanya apa hobi kamu kita akan jawab sesuatu yang kita suka buat. Cliche sangat dulu-dulu letak dalam biodata hobi saya suka melayari internet atau suka membaca atau suka menyanyi. Sekarang baru aku kenal pasti selain blogging (melayari ineternet la ni kan), hobi aku adalah.........


reading a.k.a membaca 


sedang membaca buku diary of a wimpy kid.


Sejak kecik lagi aku terdidik untuk baca buku. Tapi bukan buku imliah la. Baca bahan yang ringan-ringan jer kalau buku pelajaran emmmm hampeh tak tersentuh pon. Baca tyme exam jer laaa jawabnyer.


Ni semua bermula ngan mak aku. Yang paling aku ingat masa aku kecik dulu agak-agak umur bawah 5 tahun kot aku ada satu kotak buku-buku cerita english. Dalam tu ada 5 buah buku yang aku ingat tajuk rapunzel, frog prince, cinderella, snow white dan lagi satu aku lupa.  Lawa buku-buku tu. kulit tebal, warna warni. 

Sejak daripada tu lah muncul minat nak membaca. Tapi yang aku heran kenapa adik-adik aku tak minat membaca?? Aku rasa mak aku kena guna taktik yang sama macam dia buat kat aku dulu. Beli buku yang menarik untuk dorang.

so, sekarang aku ada banyaklah jugak koleksi buku. Bahan bacaan yang aku suka adalah buku-buku yang boleh bagi motivasi, keagamaan dan novel english. Kalau bab beli buku yang jenis aku suka baca, aku jadi tak berkira sangat nak beli. Macam haritu aku borong buku kat big bad wolf sampai 10 buah dan alhamdulillah sampai sekarang semua tu aku tak baca lagi... Tak pe ada masa nanti aku baca naaa..

Dalam sibuk sibuk buat asignment sempat jugak aku habeskan 4 buah buku ni. Tinkiu nabill bagi pinjam buku ni. Nabill gitau ada lagi 2 buah koleksi diary of a wimpy kid yang aku tak baca. Nanti lepas cuti lah aku pinjam.

Konklusinya di sini...
Kalau kamu dah ada anak nanti, didiklah anak untuk membaca. Beli bahan bacaan yang menarik dan in shaa allah minat membaca tu akan timbul dengan sendirinya. Kebanyakkan kawan-kawan aku yang suka membaca parents dorang yang mulakan langkah belikan dorang buku-buku best untuk dibaca. Tapi belom terlambat kalo ko nak pupuk diri sendiri untuk minat membaca bermula daripada sekarang. 

Jangan asyik duk baca blog jer, buku pon kena baca. Wokeh..~ bye!


3 comments:

INNANIE ARIFFIN said...

yeay!! sama hobi kita. kita pun suka baca buku. seronok gila baca buku. nanti boleh beli lagi kan!

miZz_nizZ said...

membaca membuka byk idea n ne experience. iqra' =)

Kumang Lelang said...

Aku pun suka giler kumpul buku ni. :)