Monday, August 26, 2013

Token kawal tingkah laku budak

Assalamualaikum..

Macam mana nak behave kan budak seramai 29 orang dalam satu masa?
Perkara pertama aku buat pada hari first aku masuk kelas
Bagi PERATURAN KELAS
Antara peraturan yang aku bagi then murid-murid semua kena setuju
nak tak nak dorang mesti ah kena setuju ah kan..
aku kan cikgu =p

1. Jangan bising
2. Bila cikgu cakap PERHATIAN, semua mesti duduk sedia. (duk lek lok lah nak belajar)
3. Kalau nak jawab atau tanya soalan kena angkat tangan dahulu.
4. Mesti bawak buku teks dan buku latihan
5. Siapkan kerja sekolah (tapi selalunya aku tak bagi kerja pon)

Lepas semua setuju aku suruh dorang baca ikrar ramai-ramai.
Kenkadang aku sedih jugak.
Aku ulang PERHATIAN! dorang wat donnoe jer..
hampeh betoi la dorang ni..

Cara yang kedua: Bagi token

Ni token untuk kelas 4 Intan.
Dorang kena kumpul diamond sebanyak mana dorang nak.
Pastu nanti cikgu bagi hadiah ikut diamond yang dorang dapat.
5 diamond: satu batang pensel kayu
10 diamond: Pensel warna warni gambar smiley dan gula-gula
15 diamond: Satu set alat tulis
20 diamond: Hadiah misteri

Mudah jer nak kumpul diamond.
Siap kerja cikgu bagi, dapat diamond.
Jawab dengan betul, berkelakuan baik, bagi kerjasama kumpulan nanti cikgu tampallah diamond.

Tapi...
kalo masuk kelas lewat, nakal, tak bawak buku
cikgu cabut balik diamond tu.
hari ni aku cabut 5 diamond dah
sebab lewat masuk kelas gi melilau mana ntah
pastu tak bawak buku teks dan buku latihan.

Aku dah tegas sekarang.
Kita tengok nanti siapa dapat paling banyak diamond.
Mampu ke idok nak kumpul sampai 20. ???



1 comment:

Cart Kartika said...

wah.. like.. akak suka cara ni. students pn akan leoh bersemangat nk buat kerja/benda2 baik.. kat list tu jugak kita leh tgk student mana paling mnyerlah kn.. nanti mngajar kt skolah nti nk guna cara token2 mcm ni jgk lah :)