Monday, September 23, 2013

Mencabar anak tekak

assalamualaikum..

Alhamdulillah  aku dah habes praktikum dua bulan. Sekarang masuk kelas balik macam biasa belajar macam biasa. Pergi je kelas tanpa tahu arini ada kelas apa sebab dua bulan duk kat sekolah terus lupa jadual kelas sendiri. Kawan-kawan duk pakat tanya "Esok ada kelas apa wey? ."

Almost semua lupa. 

Nak recall balik memori kat sekolah. Paling mencabar sekali kami guru praktikum kena jaga budak tahap 1 sekolah petang. Masa tu cikgu-cikgu ada meeting untuk hari sukan. Sebelum-sebelum ni memang kami pernah jaga dan keadaan terkawal tapi....kali ni kami jaga tanpa menggunakan microfon..Ko kena jerit sampai suara ko bergema satu dewan... ko mampu???

AKU TAK MAMPU..


Satu dewan sampai ke belakang. Yang depan sekali ni murid tahun satu yang comel-comel tak de gigi, yang tengah murid tahun 2 dan belakang sekali tahun 3.. jerit lontar suara sampai ke belakang bukan dengar pon..Kagum ah ngan Ruby sebab dia boleh kawal murid time dorang bising guna pergerakan tangan jer. Tapi bila bagi arahan still suara tak sampai..sebab tu cikgu kena suara kuat dan lantang..


Jenuh pikir nak buat aktiviti apa last last ruby suruh dorang keluarkan kertas..koyak jer dari tengah buku..pastu lukis dan warnakan..seronok murid-murid ni bila suruh melukis..


benda comman kita selalu buat bila nak melukis..tekap gambar dari buku teks..


Yang dah siap boleh suruh cikgu tandakan dan dapat bintang. Punyer seronok siap bersorak YEAY..!! DAPAT 4 BINTANG..! padahal semua yang hantar dapat bintang yang sama.. huhuhu...


Bila semua dah bosan melukis dan mewarna dewan jadi bising balik. Tetibe murid-murid tahun 3 (yang baju biri ) volunteer nak nyanyi dan suruhhlah dorang lead murid-murid yang lain nyanyi lagu paling famous dalam kalangan budak-budak..Lagu Tegar-aku yang dulu bukanlah yang sekarang dengan lagu putih-putih melati..Semuaaaaaa murid tahu lagu tu dari darjah satu sampailah darjah 3..hafal sebijik sebijik lirik..Wohaaa..!


Lepas sejam jaga akhirnya cikgu-cikgu habes meeting dan dorang masuk ke kelas masing-masing..Selama sejam jaga tu ada 2 orang murid mai kat aku.
."cikgu..gigi saya tercabut.." sambil nangis nangis..
" pergi toilet, kumur darah tu semua" tu je mampu aku gitau..


aku nak tergelak tapi aku tahan gelak dalam hati jer laa..teringat adik aku yang bongsu darjah 3 gigi masih rongak.. eleh..jangan nak gelak kat orang lah azie..ko pon darjah 3 gigi depan pon tercabut jugak...rongak..


1 comment:

dee said...

aku pon weyh. nak jaga form 4, tak larattttt