Tuesday, September 24, 2013

Murid-muridku


Assalamualaikum..

Total semua anak murid yang aku ajar kat SKSB aritu 81 orang. Selama dua bulan kat sekolah aku dah ngajor 81 orang budak. Kalo cikgu yang dah berbelas tahun mengajar mesti dah berpuluh ribu orang murid dah cikgu-cikgu aku mengajar dan beri ilmu kan..WOhaa..! Terima kasih cikgu-cikgu seluruh dunia..Selama 2 bulan aku mengajar 3 kelas darjah 4 untuk subjek KT,sivik dan PJ. Minggu last aku kat sekolah baru berkesempatan nak bergambor ngan anak murid semua. 
 


Yang ni murid-murid 4 Intan. Setiap hari mesti ada jer murid yang tak datang sekolah. Tapi bukan murid yang samalah yang tak datang sekolah. Aku ngajor kelas ni subjek pj, kt dan sivik. Paling banyak aku masuk kelas ni sampai boleh ingat nama semua orang. Kelas ni lah yang aku buat token ekonomi aritu. Yang ni kelas nombor 3. Alhamdulillah semua okey tak de yang nakal sangat. Semua comey comey.. Cuma yang perempuan jerlah macam ada puak-puak siket. Yang lelaki mudah nak handle masa PJ bagi bola semua sepakat nak main bola. Yang pompuan pulak jenuh cikgu nak pikir games yang boleh satukan mereka. huhuhu..




Ini pulak murid tahun 4 Mutiara kelas nombor 2. kelas ni aku ajar subjek KT jer. Selalu kalo kena observe mesti kena time kelas dorang. Almost... Memandangkan kelas dorang satu-satunya kelas yang aku ngajor yang still dalam kelas pakai papan hitam kena menulis pakai kapur so aku kena bawak dorang masuk makmal komputer selalu. Sebab dalam markah penilaian kena pakai ICT. Seronok lah dorang boleh masuk makmal komputer tapi...sekali pon aku tak pernah bagi dorang bukak komputer.. Nasib korang ler..Nak buat cemana time kelas korang je mesti cikgu kena observe. Jangan harap boleh main komputer... 


ce ko ushar gambar last murid yang pakai baju biru tengah monyok tu. Yang tu baru lepas menangis. Kes bergaduh ngan kawan sebelah dia. Main ejek nama pahtu kawan dia geram sangat terus pukul kepala ngan pencil box. menangis lerrr dia. Aku pulak cuak bila dia menggelupur atas lantai sambil pegang kepala. Nasib baik tak berdarah. Fuh..~ nasib baik..




Dan last sekali kelas 4 zamrud, kelas yang pertama. Boleh kira beberapa kali jer aku masuk kelas dorang. Aku ajar subjek sivik untuk kelas ni pada hari jumaat. Selalu jer ada program dan aktiviti sekolah pada hari jumaat. So, kelas pon cancel lah. Untuk ingat nama-nama dorang, pertama kali aku masuk kelas ni aku suruh dorang buat tanda nama. Letak atas meja setiap kali kelas aku. Senang nanti aku nak panggil dan ingat nama dorang. Hari last kami salam-salam pastu dorang nyanyi lagu terima kasih cikgu. Perghhh...!! Sebak jugaklah aku time tu tapi aku tahan jer. Takkan nak teriak depan dorang kot.Cecepat aku suruh dorang masuk kelas.


Murid-murid duk pakat mintak no telefon ngan fb aku. memang tak lah aku nak bagi kat dorang. Setakat ni tak pernah lagi aku bagi kat murid-murid aku. Bukan apa..dah lah cikgu banyak post mengarut-mengarut kat fb karang tak pasal-pasal murid dapat bad influence dari cikgu. Dan sebab tu jugak aku jarang nak layan fb dah sekarang..

Ubah perangai demi anak murid..Wohaa...!
 
Aku harap dorang dapat ilmu yang aku ajar dan berguna untuk masa hadapan. Insha allah..Jangan ada sikap pilih kasih antara budak kelas pertama atau kelas hujung, antara murid lemah ngan murid pandai. Sebab aku ada kawan masa sekolah rendah dia kelas hujunggggg sekali tapiii....sekarang dia masuk U jugak sama taraf ngan budak kelas pertama even kelas pertama pon ada yang tak dapat masuk U. Haa...jangan perlekeh murid kita sebab kita tatau masa depan dorang cemana..

Ingat tau..cikguu..




1 comment:

Unknown said...

haii , comel jer blog awak . .
Aya newbie ag so jemput2 lah dtg blog Aya yerr . .

http://nabilatulnadiah.blogspot.com/

jgn malu2 nk tnggalkan komen . .
BTW , salam perkenalan :)