Wednesday, September 11, 2013

Pengalaman menduduki UPSR

Assalamualaikum..

Dulu masa aku nak ambil UPSR masa tahun 2002, aku rasa macam UPSR ni exam biasa jer sama macam exam bulanan yang lain. Tapi bila pergi kem-kem UPSR baru rasa berdebar dan penting jugaklah UPSR ni. Aku ingat lagi, pada hari nak exam tu mak aku kejut aku bangun awal pagi dan suruh aku ulangkaji sebelum pergi sekolah. Pastu dia temankan aku study. Tulah exam pertama dan terpenting dalam sejarah hidup aku yang mak aku teman aku study. Lepas tu PMR, SPM aku dah masuk boarding school memang tak lah kan mak nak temankan study. Sendiri bangun awal pagi lah kalo terasa sedor diri nak baca buku.


Pastu habes ulangkaji, mak aku siapkan makanan. Selalu jarang aku nak makan kat rumah sebab mak aku kerja selalu tak sempat siapkan sarapan. Tapi bila anak pertama ni nak UPSR kemain lagi semangat mak aku siapkan semuanya. Pergi sekolah pulak aku tak ingatlah ayah aku antor ke atau aku pergi sendiri naik basikal.

Kat sekolah kawan-kawan semua serius nak jawab exam. Cikgu siap hadiahkan 2 batang pensel dan 1 pemadam kat semua murid. Minum air bacaan yasin then pergi masuk dewan peperiksaan. Kelas pertama dan kelas kedua jawab exam kat dalam kelas. Pastu yang lain-lain jawab kat dewan.




Aku ingat lagi masa exam sains kertas 1.... Alaaa yang jawab ABCD tu.
Cikgu sains bagi pemadam kat murid kelas aku yang gi toilet. (jangan tiru aksi ini)
Kat pemadam tu penuh ngan jawapan. Pastu dorang main pass pass pemadam tu..
Tapi sayangnya tak sempat sampai kat barisan aku.. masa menjawab telah pon tamat.
Member aku yang tak dapat pemadam tu menangis lah sebab takut tak dapat A untuk sains..
aku relekss jerlah..Tak dapat tiru its okey...


Bila dah habes UPSR, budak darjah 6 dah tak payah belajar tapi still rajin mai sekolah.
Pergi sekolah main jer keje nyer..Tup tup eh eh dah keluar result exam..Aku pergi ambil result exam sendiri jer sebab mak ayah aku kerja. Alhamdulillah dapat 5A..Kawan aku yang menangis tadi tu pon alhamdulillah dapat jugak 5A walaupon tak dapat pemadam.


Bila balik rumah kemain eksaited aku nak gitau mak ayah aku result UPSR.
Sekali mak aku gitau "Mak tau dah..Tahniah!"...Cehhhhh......Mak aku spoil kan mood aku..Dia dah kol awal-awal lagi kerani sekolah nak tau bape aku dapat..Pape pon..dengan dapat 5A UPSR lah permulaan kehidupan aku merantau ke negeri orang sampai sekarang..Huaaaaa...~Sape kata exam UPSR tak penting..dengan result tulah nak tentukan ko masuk sekolah mana nanti tauu.



Murid tahun 6 setiap pagi dan selepas rehat berkumpul ramai-ramai kat dataran ni. Minggu ni berkumpul ramai-ramai dalam dewan peperiksaan..Semalam baru habes UPSR hari pertama kemain riuh satu sekolah macam lah dah habes hari terakhir UPSR..adoi...! Sabor yek anak-anak murid sekalian..

1 comment:

dalisha said...

budak-budak sekarang result semua gempak2.. aku dulu.. berbaris B.. org lain dapat 4A, aku semua B.. ha ha ha

**kenangan ambik UPSR 1995**