Sunday, March 9, 2014

Kita tanya, Allah jawab


Assalamualaikum…


Apa khabar iman anda hari ini? 


Semoga kamu sihat walafiat. Sekarang musim panas. Kat KL berjerebu dan sekarang pon banyak kes denggi. Sama-sama lah kita menjaga kesihatan. Minum banyak air kosong sekurang-kurangnya 3 liter sehari. Bukan kat kamu je aku nasihat, anak murid aku pon aku nasihat perkara yang sama. 


Ada satu perkara aku nak share ngan kamu semua selepas membaca buku Ahmad Ammar: Satu kematian yang hidup. Kamu dah baca belom buku ni?

 

1. Ketika kita mengeluh, “Ee…aku penat sangat.
Allah menjawab. “ Tidakkah kami menjadikan tidurmu sebagai istirehat.” (78:9)


2. ketika kita mengeluh. “Beratnya dugaan ini. Tak sanggup rasanya aku.”
Allah menjawab. “Aku tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya." (2:286)


3. Ketika kita mengeluh, “Serabutnya!
Allah menjawab, “Hanya dengan mengingatiku, hati akan menjadi tenang.” (13:28)


4. Ketika kita mengeluh, “Apa yang aku buat ini semuanya sia-sia.
Allah menjawab, “Siapa yang mengerjakan kebaikan sebesar biji zarah sekalipon nescaya ia akan melihat balasannya.”


5. Ketika kita mengeluh, “Tidak ada seorang pon yang mahu menolong aku.
Allah menjawab. “Berdoalah (mintalah) kepada Aku, nescaya Aku kabulkan untukmu.” (40:60)


6. Ketika kita mengeluh, “Aku sedih sangat.”
Allah menjawab, “Janganlah kamu berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kamu.” (9:40)


Mesti pernah atau selalu kan kita mengeluh dengan keluhan-keluhan di atas. Aku pon pernah. Kenkadang bila kita mengeluh, kita akan mencari manusia untuk luahkan perasaan kita. Padahal yang paling sanggup mendengar dan menenangkan kita hanyalah Allah yang satu. Inshallah,…dan jangan juga kita selalu menggunakan perkataan "Aku busy" untuk mengelak. sebagai contoh kawan kita tegur "Hye awak, pe kabar?" Kamu reply "Aku busy..nanti-nantilah meseg kalo aku free"... Satu hari nanti kamu betol-betol busy/sibuk kalo selalu sangat guna . baru padan muka....sekadar kongsi ilmu ngan kamu. Ilmu kalo tak share nanti ilang..rugi jerrr belajor tapi tak share. :)


No comments: