Monday, March 17, 2014

Tarian oh tarian

Assalamualaikum…

 Selasa minggu lepas kat sekolah ada majlis persaraan. Cikgu-cikgu dan murid-murid kena buat persembahan untuk majlis tu. Minggu sebelum hari kejadian kami guru praktikum berlatih untuk menari. Aku ingatkan kena menari sebuah lagu je rupa-rupanya 3 buah lagu.. Wohaaa,,,!!


Aku ni menari pon tak reti. Ingat lagi masa foundation kami satu kelas wajib masuk pertandingan lagu rakyat. Perempuan kelas aku menari lagu umbuk mayang di umbuk. Memang keras kayu lah kami menari kecuali thaeva ngan fatin. Tetiba kat sekolah kena menarilah pulok.. Kalo depan cikgu-cikgu je aku okeylah siket tak rasa segan sangat. Ni kena menari depan PPD ngan anak murid. Hadoiii.. malu woi nak menari depan murid.

Geng menari 


Geng kompang


Masa hari kejadian, lepas mekap buh bunga 2 ketul kat kepala terjumpa anak murid. “Cikgu menari jap gi ea?”. Dalam hati berdebor berpeluh-peluh ase. Dah la pakai baju kurung plain. Nasib baik ketiak tak basah sebab dah get ready pakai inner kat dalam. Jumpa pulok Faqeh ngan Zul, budak maktab aku. “ooo kat maktab ang tak pulak menari. Mai sekolah kena menari. Hahaha.” Yang dorang pulak kena bersilat . Bersungguh bersilat kat sekolah.


Semasa persembahan tu aku ngan cikwe bantai gelak je atas stage sambil menari hanyut dalam dunia sendiri. Pastu tengok GB macam hepy je tu kira okeylah walaupon step tak sama sangat. Dalam hati masing-masing kira nak bagi habes je nak cecepat turun dari stage tu.

Paksa murid buat peace


Keesokkan harinya, kelas berjalan macam biasa. Sebelum gi sekolah duk kata kat diri sendiri. “jangan sampai ada mrid duk sebut-sebut pasal kes tarian semalam sudahla”.


So, dapatlah pengalaman baru lagi kat sekolah tu. Moral of the story, kena jadi cikgu serba boleh. Tak pandai menari pon try ler jugak menari walaupon keras macam kayu. Sebab kat sekolah nanti kita tatau tugas apa yang kita kena buat. 

No comments: