Thursday, April 24, 2014

Gotong-royong bersihkan kelas


Assalamualaikum..

Selalunya sekolah akan adakan pertandingan kelas tercantik. Satu hari aku relief kelas Tahun 4. Semua sibuk duk menghias kelas. Semangat sungguh aku tengok. Majoriti perempuan lah yang semangat. Yang lelaki adalah beberapa orang yang sudi menolong. Riuh siket kelas masa tu tapi aku kasi can jerlah dorang menghias.


Notice board yang kemas. Murid yang hias sendiri dan mungkin dengan tunjuk ajar dari cikgu kelas. Sejuk je arah pandangan guru nak mengajar.


Murid perempuan tak cukup tinggi. Aku panggil beberapa murid lelaki tolong gantung bendera walaupon sibuk nak bermain.


Geng lelaki berkumpul duk main bola kertas. Aku tak faham dorang main bola macam mana. Siap tulis nama pemain bola dekat kertas tu pastu tepuk pastu bola kertas melantun. Kamu pernah main ke? Boyss?



Tahniah semua bertungkus lumus ceriakan kelas. Semoga menang kelas tercantik dan terbersih :)

Bila kelas bersih, barulah semangat nak belajar. Kadang-kadang aku masuk kelas, ada ahli kelas yang tak titik beratkan keceriaan. Guru kelas pon kenalah bersemangat bersama-sama hias kelas ngan murid. Nak harapkan murid sediakan bahan dan buat sendiri, memang payah lah.

Haa...kalo kelas bersih, cikgu jugak yang seronok kan nak mengajar. 

No comments: