Thursday, April 17, 2014

Murid Tahun 1 buat aku gembira



Setiap kali praktikum, kami akan di-observe oleh lecturer. Tahun lepas dua kali ke sekolah yang berbeza dan lecturer yang berbeza selalunya bila lecturer nak datang mereka akan memberitahu terlebih dahulu bila mereka akan datang. Tapi kali ni lecturer aku takkan bagitahu bila dia akan datang. Jadi aku kena prepare lah.

Pada suatu hari, kelas aku akan start pukul 8.30 pagi. Aku ngan Cikwe berkira-kira, lecturer nak datang ke tak hari ni ye? Bila dah dekat pukul 8 macam tak de tanda-tanda dia nak datang kami pon pergi makan di kantin. Sudah makan aku ke pejabat tetiba rakan aku gitau lecturer aku datang.

APA..!! LECTURER DATANG..!!

macam tulah reaksi aku yang terkejut gilerr sebab dia datang mengejut tanpa memberitahu pape. Dah la tinggal lagi 5 minit sebelum kelas aku bermula.

Pada saat tu, nerves bukan sekadar rasa nak terkencing, rasa nak terberak pon ada wooiii.. Bukan sebab aku tak prepare cuma terkejut. Memang menggelabah giler ah time tu sampai kalut kelaut. Get ready barang nak ngajar pastu masuk kelas dan mengajar. Aku try nak cool kan diri aku mengajar macam  biasa. Tapi, aku tak mampu. Siyes tak mampu. Aku kuatkan hati sebab aku pikir, aku ngajar untuk murid aku, bukan untuk lecturer.

Habes kelas, macam-macam perasaan wujud dalam diri. Terkejut, takut, sedih, geram semua ada. Ase nak teriak je dalam bilik guru. Tapi pikir balik. Be professional Zazi..

Kebetulan pulak, aku ada relief kelas tahun 1, aku terus gi masuk jaga murid tahun 1 tanpa layan perasaan tadi. Lagipon, aku takut kalo aku masuk lambat ke kelas tu nanti kalo pape jadi, aku jugak yang susah. Dah lah murid tahun 1. Sebelum gerak gi kelas, sempat lagi aku capai kertas lukisan satu plastik atas meja.

Disebabkan cikgu yang tak datang tak tinggalkan pape kerja, jadi aku gitau murid.. 

okey class, harini kita akan melukis”.

Kelas diam sekejap. Tiba-tiba..

Yeay…!!! Nak lukis…bestnyerrr..nak lukis apa cikgu.

Respond dorang buatkan aku nak tergelak. Terubat siket perasaan aku yang negetif masa kena observe tadi.. Aku pon tak faham, apalah yang best sangat ngan melukis bagi budak-budak. Aku pon bagi tajuk ‘Rumah Idaman Saya’ sambil bagi satu contoh lukisan kat white board. Lukisan aku buruk jer tapi aku suruh murid aku lukis cantik-cantik.

Aku pon tanya..
“Kelas kamu ada berapa orang semua?”
“40 orang cikgu tapi ada yang dah pindah..”
“Ha…!! 40..!”

Aku kira-kira kertas luksan yang aku bawak. Ada 20 lebih jer. Pulak dahh..! Pastu aku pon potong kertas kepada 2. Cukuplah untuk dorang semua dapat melukis.

Tetiba ada murid tak de gigi cakap..”Keciknya kertas”.

Hahahaha.. lucu ler layan kan murid-murid tahun 1. Syabas aku nak ucapkan pada guru-guru yang ajar Tahun 1 sebab mampu bersabar layan karenah dorang..Aku mampu masuk setengah jam jer kelas Tahun 1. Kalo dapat relief satu jam, nanti keluar kelas aku jadi biol pening-pening..

Paksa murid buat peace.. (^___^)V


Serius ngat awak melukis...Hehehehe..


Terima kasih murid-murid tahun 1. Sebab layankan kamu…mood cikgu dah kembali okey lepas tu. :) 

1 comment:

myza said...

Comelnya..entry ni buat akk teringt zaman sek akak kih3