Thursday, November 5, 2015

Samak menyamak

Assalamualaikummm...


Awal pagi tadi sedang aku bersiap siap nak gi sekolah tetibe murid datang rumah gitau ada tahik anjing dalam kelas tahun 1. Ada 10 tahik anjing dalam kelas. Wohaaaa! Tanjat la ticer.. sempat pulak ko kira ye ada bape ketul. Terus aku siap cepat cepat pergi jenguk kelas.


Haa aa..ada sekelompok tahi di hujung kelas. Kuang asam betol. Berak berjemaah ke apa ni???? Banyak betol tahik kecik kecik..adoi.. Banyak kali dah aku pesan kat budk budak ni suruh tutup pintu kelas lepas keluar. Dorang ni petang petang suka main dalam kelas pastu dah balik tak tutup pintu..


Aku pon mintak tolong cikgu S gitau aunty kat situ mintak tolong buangkan tahik tu. Nanti petang baru aku gi samak. Dibuatnya pulak petang tadi hujan renyai renyai sampai tertido . Sedor sedor dah pukul 430. Aku terpikir pikir nak gi samak arini ke nak samak esok jerlah.. perasaan malas menguasai diri nampaknya.


Bila pikir ni fardhu ain so aku cepat cepat bersiap gi ke kelas.  Panggil murid murid yang nak membantu. Saje guna ayat umpan budak.. 'siapa tolong ticer, nanti ticer bagi choki choki..' wah! Ramai cepat2 nak tolong..Takkan nak harapkan anak anak tahun 1 yang 3 orang kecik cenonet tu jer. Dah kumpul budak budak aku suruh dorang angkut air. 1 baldi aku buat air tanah pakai sabun samak pastu lagi 6-7 baldi air biasa. Yamboiiii.. kemain seronok dorang ni cuci kelas padahal seronok main air.


Untung jugak kelas tahun 1 ni kecik jer. Alhamdulillah dah setle sertu kelas ni. Yakin suci dan bersih. Say thank you kat budak budak nanti malam ticer kasi choki choki. Kebetulan aku beli banyak aritu. Selalu beli cokelat jajan banyak banyak bukan aku makan sangat pon. Untuk murid murid sebagai peneguhan positif..


Harap anjing jangan buat onar lagi di kelas lepas ni. Huhuhu...

No comments: