Wednesday, December 16, 2015

Jaga subuh

Assalamualaikum..

Aku berkawan rapat ngan ruby dan dia dah kawen 2 tahun dan dah ada anak sorang dah. Masa ruby mula mula kawen aku tanya ruby, camne eh nak cepat dapat jodoh n cepat kawen? Masih ku ingat ruby kata "dah ready ke awak nak kejutkan suami awak bangun subuh tiap tiap hari?".. hahahaha..

Pada masa tu aku memang liat sket bab solat subuh. Tu pon roomate yang kejutkan. Kadang kadang qada. Sedor diri ah masa tu terus rasa nak berubah. Berusaha set alarm banyak untuk bangun subuh. Alhamdulillah ada perubahan positif.

Dan allah campakkan aku ke pedalaman sarawak pon ada hikmahnya. Kan kat sana subuh awal. Automatik masa tidur dan masa bangun aku terus berubah. Sebelum sebelum ni mampu stay up sampai 2 atau 3 pagi kadang kadang tak tido langsung mengadap asignment  tapi lepas duk LJ pukul 11 dah masuk tido. Kalau sampai tahap 12 malam tu memang mengantok tahap gaban la.

Dan rutin ni melekat sampai la sekarang aku kat rumah adik adik aku tanya pehal aku tido awal  sangat. Kalo nampak aku tido lewat sampai pukul 1 tu sebabnya aki tido petang la tu. Hahahahaha...

Bangun pagi pulok dah terbiasa kan pukul 5 dah bangun masa duk LJ. Sana subuh awal. Alhamdulillah mungkin tu satu cara Allah nak bagi aku permudahkan solat subuh. Kalau terbangun lagi awal lagi bagus sebab boleh tahajud. Tapi kan sejak kes nightmare aritu aku jarang dah berani nak bangun awal. Selalu tunggu kaksa bangun dulu baru aku bangun.

Aku ada terbaca kat twitter ke kat fb eh....

Aku selalu terkena macam ni. Aku selalu lah Allah kejutkan aku sekitar jam 3 4 pagi. Sampaikan ada yang perasan aku baca wasap pukul 4 pagi. Aku tak set alarm pon nak bangun pukul 4. Jam aku sokmo start pukul 5. Syukur allah masih nak kejutkan aku.

Harap istiqamah jaga subuh sebab allah masih menyayagi kita. Betol lah tu ruby cakap. Ready dah ke nak kejut suami dan anak anak bangun subuh? Hehehehe..
Insha allah...ready :)


No comments: