Tuesday, December 22, 2015

Sup telur



Assalamualaikum..

Walaupon aku sangat malas nak berjalan ke kampung cari line talipon untuk call family, tu tak bermaksud aku lost contact terus ngan family dan kawan kawan aku. Kami masih lagi boleh berhubung melalui whatsapp dan wechat. Alaaaa... semua orang kan ada group whatsapp family. Kat situlah semua benda aku citer kat dorang. Termasuklah apa menu yang selalu aku makan di LJ.

Antara menu yang aku pernah masak adalah sup telur. Yang ni kaksa yang ajar aku masak. Sangat simple dan cepat di masak. Pertama kali makan yang kaksa masak sedap nyer lahai. Bahan bahannya pon simple jer.

Telur, marjerin, kiub ayam knor dan sayur (kalau nak letak sayur la kan) dan air.

Cara-cara dia:
1.rebus air. Sukatam macam ko rebus air nak buat maggi.
2. Masukkan telur sebijik dan kacau.
3. Masukkan marjerin dan kiub ayam knor.
4. Last sekali masukkan sayur sikit kasi ada kaler ijau sket. Dan garam secukup rasa.
Taraaaaaaaa...!!
Dah siapp..


Balik kampung aritu family aku sokmo macam buat sedih dan simpati lah ngan nasib aku yang makan sup telur jer instead of ayam dan daging. Eleh... mesti dorang curious nak rasa sup telur aaku kan. So aku pon masaklah kat rumah..

Bila dorang rasa..mimik muka sedih dan simpati tadi pon terpancar..aku pon tanyalah kenapa?

Sekali dijawabnya "dok sedak"..


Kuang asam betol.. ingatkan bersimpati ngan pemakanan aku. Itulah sebab aku malas nak masak kat rumah.. dorang ni suka nau komplen masakan aku. Sendu sangat ke oiii... eleh, dok sedak dok sedak pon habis jugak lauk aku masak. (Dah aku masak 1 lauk jer opkos lah yang tu je dorang makan. Tak dak pilihan lain..hihihihi)


Kalo rajin try la masak sup telur macam aku ajarkan tadi. Sedap tau rasa macam makan maggi ayam.

No comments: