Tuesday, March 22, 2016

Slang

Assalamualaikum


Kalini nak cerita pasal slang. Berada di banyak negeri dan bergaul ngan ramai kawan dari negeri negeri lain buat aku terpengaruh untuk terikut loghat dorang.

Ada 1 kisah masa aku gi kelantan masa cuti sekolah aritu. Aku gi kedai runcit kat stesen minyak.

Azi: ada topap ka sini? (Slang sarawak)
Pekedai: ada

Lepas bayor member aku mai tegur.

Kawan azi: doh bakpe mung cakap sarawak ngan dia.
Azie: eh..yeke?? Dok sedor pulok aku..

Dah la aku kat kelantan masa tu..koya lah kalo aku cakap luar. Adoiii...

Dah balik sarawak pulak. Lain pulak jadinya. Aku nak beli barang kat shopping mall tanya la kat pekerja situ..


Azie: sini ada ke jual polisterin putih?
Pekerja : aderrrr (orang sarawak dia ni) nak berapeee?
Azie: se je.
Pekerja : se?
Azie : eh..satu je
Pekerja : orang semenanjung kerr?
Azi : haa aaa..


Eh dia ning...


Itulaaa..lain tempat lain bahasanya.. tapi aku sokmo kena berhati hati masa bercakap bila balik ganu kena set mind.. jangan koya cakap luar ngan ahli keluarga dan kawan kawan ganu. Nanti tak pasal pasal kena bahan..

No comments: