Sunday, June 26, 2016

Memori ramadhan

Assalamualaikum...

Tahun ni masuk tahun kedua aku di LJ. Walaupon zaman maktab dah lama berlalu.. tapi masihs egar diingatan macam mana keadaan dan situasi sambut ramadhan di maktab bersama kawan kawan junior dan senior.. part yang tak leh nak move on adalah bila tiba waktu berbuka posa dan teraweh.

Kat sini bila masuk jer waktu berbuka aku cuma minum air dan makan kurma.. sama macam masa berbuka di surau maktab.. lepas solat maghrib baru kami makan nasi.. yang ni aku masih amalkan bila di LJ..

Cuma part paling aku sedih bila tadarus sorang sorang. Dulu sementara tunggu nak masuk wasuk waktu isyak kami akan tadarus ikut kumpulan usrah..khatam quran beramai ramai.. bila sorang sorang ni kena kuat semangat nak ngaji sendiri. Kenkadang ada ayat yang aku konpius cara bacaan dia pastu tatau nak tanya sapa..

Lagi 1 yang paling sedih bila time teraweh.. pernah satu malam aku balik dari kelas malam sains tahun 6..aku melintasi umah cikgu cikgu lelaki islam.. terdengar dorang teraweh berjemaah.. sayu je hati rasa bila mengenangkan kena teraweh sendirian dah 2 tahun.

Kalo bab sahur pulak alhamdulillah tuhan kejutkan aku dan selalunya aku makan kurma ngan air kosong je sahur. Teringat dulu kat maktab time sahur jiran jiran bilik sebelah mai ketuk pintu suruh bangun sahur..pastu berjumpa ngan jiran jiran di water cooler untuk ambil air panas buat milo atau shake herbalife..


Kenangan jer semua tu... harap dapat jumpa lagi ramadhan tahun depan.. insha allah...jika dipanjangkan usia.

No comments: