Saturday, September 9, 2017

Manfaatkan terjemahan al quran


Assalamualaikum


 Selama ni aku banyak buat review buku buku untuk dikongsikan ngan kamu semua selepas aku baca dan rasa elok dikongsikan untuk semua orang. Kalini aku nak share satu kitab yang sepatutnya menjadi rujukan kita semua sebagai umat islam .


 Kitab suci al quran nur karim


Setiap umat islam patut memiliki satu al quran dan terjemahannya. Bukan sekadar membca al quran tapi kita kena jugak tahu apa makna yang kita baca selama tu. Ni al quran aku guna selama di LJ peneman saat suka dan duka. 



Apa yang aku belajar dan nak share ngan kamu semua melalui terjemahan al quran?


Masa kat maktab, aku join group usrah sebab sedar diri la jugak yang aku ni jahil bab bab agama. Salah 1 sebab yang aku buat untuk terus stay tinggal di hostel sampai tamabt belajar 5 tahn setengah tu alasan aku untuk join usrah. Masa usrah tu naqibah share gunakan stiker note kecik berwarna warni ni untuk quote ayat ayat dari al quran yang kita rasa perlu dan bermakna untuk kita. Ada jugak ayat ayat yang aku hafal aku letak sticker tu.


Kalau rasa bosan gilerr giler giler punyer bosan sampai tak tau arah dah, aku suka lepak dalam bilik ambil terjemahan dan baca. Kalau time period pon aku suka baca terjemahan. At least time tu tak lah rasa macam kosong je jiwa raga. Yer, aku jujur gitau memang duk di LJ aku rasa kesunyian sangat sangat. Kadang boleh bawak sampai menangis pehal rasa sunyi sepi sangat hidup ni lahaiii..


Pastu bila aku rasa ada masalah, tak tahu nak rujuk sape takde sesape untuk aku luah dan share, aku suka randomly buka muka surat dalam al quran, dan randomly baca ayat yang aku bukak tu. Selalunya 100% kena mengena ngan apa yang aku cari dan aku rasa lega sungguh laaaaa.. umpama allah jawab direct ngan aku la la tu jugak. 

Tudiaaaaa..


Kalau rasa bermanfaat apa yang aku share ni, sila amalkan.. dan kau akan rasa best dan lega..

 insha allah... 



No comments: